tirsdag 26. mars 2024

Rekordmange rådyr på Skatval, 24.03.24































































Tidlig palmesøndag kjørte jeg nok en gang rundt på Skatval, på noen små og litt større veger.
Det ga mange møter med rådyr, i små flokker på fra fem til åtte individer.

Totalt fikk jeg sett hele 57 individer, noe som er rekord for mitt vedkommende, 
etter en runde rundt i bygda vår. 

Nå er det ikke uvanlig at rådyr er ute på innmarka og beiter tidlig om morgenen.
Det hadde de nok gjort også i løpet av natta.

Denne morgenen var det ekstra rolig, med få eller ingen andre biler å se.
Kanskje var det en av faktorene som gjorde at jeg kunne notere det store antallet rådyr.

Mye tyder på at fjoråret var et godt år for rådyrene på Skatval,
for mange av de 57 dyrene var halvstore rådyr fra i fjor.

Det som også var spesielt denne morgenen, var at jeg kom tett på flere av flokkene.
Dermed kom jeg hjem med bilder av rådyr som jeg ikke så ofte har tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar