onsdag 27. mars 2024

Nesten bare sandlo og tjeld i fjæra på Skatval, 25.+ 26.03.24

Sandlo (Bilde 1 - 4)




Tjeld (Bilde 5 - 8)




Noen av 25 tjeld ved Olderøra


Morgenskodde og litt snø ved Fættenfjorden 23.03.24 (Bilde 10 - 12)




 

Rådyr 26.03.24 (Bilde 13 - 17)












Mandag og tirsdag denne uka var jeg igjen innom fjæra på Skatval.

Mandag var den ene sandloen fortsatt alene på plass ved Vingestranda.
Dagen etter kunne jeg se tre sandloer samme sted. 

Tjeldparene voktet sine territorier langsetter fjæra.
Totalt kunne jeg telle åtte slike tjeldområder etter hverandre.

Litt lenger unna, ved Olderøra, satt hele 25 tjeld på steinene langt ute i fjæra.
Det betyr at ikke alle har funnet fram til stedene 
hvor de vil være gjennom hekkesesongen.

Tirsdag morgen kom jeg igjen over flere rådyr.
Jeg var litt seinere ute. Dermed så jeg "bare" 35 individer.
En av råbukkene fikk jeg et par nærbilder av.
Hele fem rådyr stod fint i vårsola på en av stubbåkrene.

Noen dager tidligere lå morraståka tett inn for Steinvikholmen.
Samtidig snødde det lett fra den grå himmelen.
Det ga noen litt uvanlige landskapsbilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar