torsdag 7. desember 2023

Vintergjest 1: Tre barske fjæreplytt i fjæra på Skjervold















Onsdag denne uka tok jeg turen ned i fjæra på Vinge og Skjervold på Skatval.
Der visste jeg at noen fjæreplytt hadde holdt til de siste dagene.

Nå er det ikke bare å finne disse små vaderne. 
De holder seg ikke nødvendigvis på det samme stedet over flere dager.

Jeg hadde litt flaks da jeg fant tre fjæreplytt ved ei lita strand ved Skjervold.
Der gikk de i vannkanten og fant småkryp å spise nede i sanda.

Jeg tok mange bilder av dem uten å forstyrre nevneverdig.
Med lang tele på kameraet og rolige bevegelser fikk jeg de bildene jeg ønsket meg, 
av disse barske vaderne i vakkert vinterlys.
Fjæreplyttene fortsatte å lete mat i vannkanten da jeg trakk meg unna.

Fjæreplytt er en fast vintergjest i Trondheimsfjorden.
Forskere har funnet ut at mange av dem kommer fra hekkeområder på Svalbard.
Fjæra på Skatval er dermed deres "Syden" i den kalde årstida.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar