torsdag 3. august 2023

Den siste breiflangren i blomst denne sommeren

Breiflangre (Bilde 1 - 6)















Rødflangre


Sløke


Gullris


Stien mellom Rykkjasskjæret og Fiskvik (Bilde 10 - 11)





Rykkjasskjæret


Storvokste bregner

Ut Trondheimsfjorden


 Kornåker - bygg

For noen år siden fant vi noen eksemplarer av orkidéen breiflangre i blomst på Skatval.
Tirsdag denne uka var jeg innom den samme lokaliteten for å sjekke.

Der fant jeg ti eksemplarer av arten, og som hadde blomstret i sommer.

Jeg trodde jeg var litt seint ute, og det var jeg også.
Men, jeg fant ett eksemplar som hadde noen få av de vakre blomstene i blomst.

Breiflangre er ingen trua orkidéart. Bestanden regnes som "livskraftig" i den siste rødlista.
Likevel, du skal lete lenge for å finne den.
Vi vet bare om dette stedet i Stjørdal hvor denne vakre orkidéen vokser.

I dette innlegget tar jeg også med noen andre bilder fra den samme morgenturen, 
i det vakre landskapet Skatval har å by på, mellom kornåkrer og langs skogstier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar