søndag 12. desember 2021

Sangsvanene, kanadagjessene og kortnebbgåsa drakk ferskvann på Vingestranda

 












Kanadagjess




(Ei kortnebbgås vises på dette bildet og de to neste) 





Alle sangsvanene, kanadagjessene og kortnebbgåsa ved bekken på Vingestranda


Sist fredag ettermiddag var jeg i ferd med å dra hjemover da en større flokk med svaner og gjess kom flygende. De landet på vannflata rett ut for Vingestranda på Skatval.

Dette var flokken på 50 sangsvaner, nesten 30 kanadagjess og ei kortnebbgås. Den samme flokken som jeg skrev om for noen dager siden.

Jeg kjørte etter og ned på parkeringsplassen ned mot stranda. Rolig kunne jeg nærme meg uten at fuglene ble forstyrret av mitt nærvær. 

I tillegg til fjærstell i vannet etter en dag i kornåkeren inne på land, svømte de mot bekken som renner ut på stranda. Det var tydelig at de søkte mot dette ferskvannet. Flere av dem drakk da også godt.

I løpet av den nærmeste timen fikk jeg tatt mange bilder av dem, og særlig mange ble det av sangsvanene. 

To av dem hadde tydeligvis noe uoppgjort, se de første bildene. Slåsskampen var imidlertid kjapt over, da den ene svanen ble jaget unna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar