onsdag 1. desember 2021

Mitt aller første møte med konglebit på Skatval

 

























For ei fotohelg! Vinter, kuldegrader og masse fugler rundt om på Skatval, både fredag, lørdag og søndag.

Ekstra morsomt ble det søndag ettermiddag, rett før sola forsvant. Da kom jeg over en flokk med konglebit beitende i noen store rogn ved Skatval stasjon. 

Flokken med konglebit bestod av to røde hanner og sju hunnfargede (unge hanner likner på hunner på denne tida). Dette var mitt aller første møte med røde hanner av konglebit! 

Og, faktisk det første møte med denne trekkende arten på Skatval. Konglebitene besøker ikke Trøndelag hver høst. Det kan gå mange år mellom hvert besøk, av denne arten som normalt hører hjemme på den russiske taigaen.

Konglebitene i denne flokken lot seg også fotografere på nært hold. Jeg gikk ut av bilen og nærmet meg forsiktig fuglene. Etter å ha fått mine bilder av de vakre konglebitene, trakk jeg meg rolig tilbake. 

Konglebitene fortsatte å spise rognebær, eller rettere sagt steinene inne i bærene. For hos konglebiten er det ikke fruktkjøttet som er rett føde, men selve frøene.

2 kommentarer:

  1. Flott! Og så voksne hanner og da :-) Mangler det så langt...

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Nå ser det ut som de har dratt videre. Ingen sett i dag.

    SvarSlett