torsdag 30. september 2021

Elgjakt på Skatval: Fullklaff på første forsøk


Her er elgjaktlaget på Skatval samlet etter at årets første elg ble felt lørdag morgen. 

Foran fra venstre:  Steinar Rømo, Eivind Kierulf, Morten Nilsen, Eivind Kvål og Svein Erik Bjørgum. Bak fra venstre: Rolf Charles Berg, Jogeir Sve Hallan, Arnfinn Fagerli, Egil Vollan, Jorulf Fløan, Gunhild Nubdal, Terje Nubdal, Odd Loar Vollan og Kenneth Aas. Arild Lundberg og Svein Ivar Salberg hører også til dette elgjaktlaget.


Steinar Rømo på post oppe i jakttårnet. Radiosamband på øret gjorde at han kunne følge utvikling av jakta (Bilde 2 - 3)


Bildet tatt fra jakttårnet, mens vi ventet på elgen (Bilde 4 - 6)



Den unge elgoksen passerte forbi posten vi satt på, men på en slik måte at det ikke var sikkert å løsne skudd mot den.

Jaktleder Morten Nilsen passerte posten vi satt på, rett etter at elghunden han ledet hadde passert.

Eivind Kvål stod for utvomminga av elgen han felte. Terje Nubdal og Kenneth Aas hjalp til med å holde elgen.

Tett på elgen.

Jakthunden Amye av rasen Jamthund luktet lenge på den felte elgen.

Eivind Kvål holdt opp elghjertet og viste at kula gikk rett gjennom hjertet.

Elgjegerne måtte sammen trø til for å få den felte elgen opp på lasteplanet på bilen (Bilde 13 - 15).



Det smakte ekstra godt med litt mat og kaffe rundt bålet rett etter at jakta på den første elgen var over.

Steinar Rømo med sin egen elghund Tikke av rasen norsk svart elghund. Den brukes når elgjakta må foregå med hunden i band og av hensyn til sikkerhet.


 Her er artikkelen fra lokalavisa Bladet, trykt i avisa sist tirsdag.


Elgjakta tok til på Skatval sist lørdag morgen. 14 av 16 elgjegere på elgjaktlaget var på plass tidlig om morgenen. Jeg fikk også være med på denne første jakta, noe jeg har vært med på også noen ganger tidligere.

Denne morgenen ble akkurat slik ei elgjakt skal være, både spennende og med et resultat der hensynet til sikkerhet og elgen var i fokus hele vegen.

Selv fikk jeg æren av å sitte på post sammen med den erfarne elgjegeren Steinar Rømo. Både han og jeg var utstyrt med radsioplugg i øret, slik at vi kunne høre utviklinga i jakta. 

Steinar delte, mens vi ventet på elgen, av sine erfaringer som elgjeger, noe som jeg satte stor pris på.

Etter at den første elgen var felt, lot jeg elgjegerne jakte videre uten at jeg ble med. Alle de 14 på laget har tatt seg fri hele denne uka, ei uke som flere av dem beskriver som årets høydepunkt. Akkurat det kan jeg godt forstå!

Bildene og opplevelsene fra denne elgjakta fikk jeg da også formidlet i en større artikkel i lokalavisa Bladet, ei avis som dekker kommunene Malvik, Stjørdal og Meråker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar