mandag 14. juni 2021

Fiskemåkene hekker midt blant folk på badestranda

 

Vingestranda

Fiskemåke (Bilde 2 - 6)





Fire ulike fiskemåkereir (Bilde 7 - 10)




"Pansermåka"

Hettemåke (Bilde 12 - 13)


Noen flere bilder fra Vingrestranda på Skatval og området like i nærheten,
bilder tatt i finværet sist fredag.

Dette innlegget handler om hekking hos fiskemåker.
Det er en vanlig fugl også ved Vingestranda.

Der bekken renner ut, satt nærmere 100 fiskemåker samlet.
Dette er ikke-hekkende individer, antagelig mest unge fiskemåker.

På min vandring bortover den populære badestranda,
fant jeg enkelt fire fiskemåkereir med egg.
Voksenfuglene fløy av da jeg nærmet meg,
noe som gjorde det enkelt å lokalisere reirene.

Som det går fram av bildene, legger fiskemåka gjerne reiret inn mot større steiner,
røtter eller annet trevirke som er drevet i land.

Oppfordringa blir derfor til de som ønsker å tilbringe noen timer nede på stranda:
Sjekk om det er fiskemåkereir i nærheten. Finner du det, bør du ha base litt unna.

Jeg hørte av en kjenning at ei fiskemåke lå og ruget bare noen ganske få meter 
unna noen mennesker hadde slått seg ned i fjæra.

Nå ser ikke dette ut til å bli det store problemet de neste dagene.
For værmeldinga lover regn og lave temperaturer.

Ett av bildene viser "pansermåka", 
fiskemåka som hekket ved en parkeringsplass i Stjørdal sentrum. 
Denne bygde til slutt et nytt reir nede på bakken.
Det gikk dessverre ikke så bra. Nå er paret tilbake oppe på bilene ved parkeringa.

Noen få hettemåker holdt også til ved Vinge.
Et par av dem viste tegn til hekkeatferd.
Kanskje vil det også dukke opp et reir av denne måkearten de nærmeste dagene?
Det er ikke helt uvanlig, selv om jeg aldri har sett det ved Vinge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar