onsdag 16. juni 2021

Fikk fanget inn en bisverm og etablert en ny bikube

 

Denne bisvermen hadde slått seg ned i et mindre tre bare noen få meter unna de seks bikubene i bigården vår ved Dregsetsve Hage & Galleri på Skatval. (Bilde 1 - 2)


Slik så den nye bikuben med svermen ut etter at jeg hadde "slått inn" svermen i den tomme nederste kassa. Deretter satte jeg på ei kasse med ti tavler øverst, slik at biene kunne krype opp i dem.

Dagen etter så det slik ut i den nye bikuben. Biene var i full gang med å klargjøre tavlene som sitt nye hjem. Og, midt blant dem er nok dronninga snart klar til å legge nye egg.

Slik så den nederste kassa ut dagen etter, da jeg forsiktig satte den nye bikuben til side. Denne tomme kassa tok jeg bort og flyttet den nye bikuben dit, på bunnbrettet.

Jobben er utført! Det blir spennende å se hvordan denne svermen vil utvikle seg de neste ukene.

Fortsatt satt det noen få bier igjen på greinstumpen som stod igjen på det lille treet. De fikk jeg lagt foran flyhullet på den nye kuben, i håp om at også disse ville fly inn i kuben.

Vakkert kveldslys på beitemarka rett bak eiendommen vår!

Ungdyrene har mye saftig gras å beite på!

Furutrær på haugen opp for husene våre

Drivhuset i vakkert og dramatisk kveldslys

Furustammer

Seint mandag kveld måtte jeg ut for å fotografere litt bak husene våre. Mørke skyer og et varmt kveldslys badet landskapet på en dramatisk måte.

Det var da jeg oppdaget at det hadde svermet fra en av bikubene våre. Svermen hadde slått seg til i lav høyde i et lite tre like ved. Denne fikk jeg "slått inn" i en tom kasse og plassert ei annen kasse med tavler over. 

Les mer om hvordan jeg gikk fram for å sikre en nye bikube med bier under bildene øverst i dette innlegget. 

Dette ser såpass lovende ut, at jeg regner med at bigården vår nå teller sju bikuber. Det er det lenge siden vi har hatt. 

Nå satser vi på finvær framover, slik at svermen får vokst seg stor og sterk og at de øvrige bikubene med skattekasser får laget nydelig sommerhonning i de øverste kassene, der dronninga ikke kommer seg opp i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar