lørdag 12. september 2020

Stær i tusentall og noen andre fuglemøter


Stær (Bilde 1 - 4)









Bølgeskulp

Pilfink og gråspurv

Grågjess (Bilde 7 - 9)



Tjeldunge (Bilde 10 - 11)


Svartbak

Stokkender

Storskarv (Bilde 14 - 17)






Stær

Mellom andre gjøremål sist torsdag ble det også tid til litt fotografering, i Stjørdal og rundt på Skatval.

Jeg kom over en kjempeflokk med stær, minst 2000 individer. Ekstra spesielt ble det da omtrent hele flokken slo seg ned på taket av et bolighus. Der nærmest tapeserte de taket, med ett unntak. En av dem valgte å sette seg på lufteventilen som stakk opp av taket.

I Gråelvosen i Stjørdal er det alltid godt med fugl, både stokkender, storskarv og på denne tida grågjess på trekk. Gjessene bruker gjerne dette området til pauser mellom måltidene på stubbåkrene i nærheten.

I Vikanbukte fuglefredningsområde gikk en enslig tjeld og fant mat mellom tang og vannkanten. Dette var en av årsungene, og den eneste tjelden jeg har sett på Skatval de siste ukene. Om ikke lenge trekker nok denne etter de andre.

2 kommentarer:

  1. Du verden!Jeg har ikke sett på maken!Så mangen stær på taket!Flotte bilder !

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentaren! Så mange på ett tak har jeg aldri sett før jeg heller.

    SvarSlett