fredag 27. mars 2020

Endelig ble det noen bilder av fjæreplytt denne vinteren!





































Endelig ble det noen nye bilder av fjæreplytt denne vinteren!

Jeg har vært mange ganger denne vinteren til de faste plassene
i Malvik og Stjørdal hvor det normalt er mange overvintrende fjæreplytter.

Ikke en eneste gang har jeg fått sett dem,
vår eneste vadefugl som overvintrer hos oss.

Ringmerking har vist at det gjerne er fjæreplytter fra Svalbard
som overvintrer i fjæra ved Trondheimsfjorden,
ofte ved de samme fjæreområdene fra år til år.

Sist søndag lyktes jeg endelig med både å oppleve og å fotografere
to fjæreplytter, i fjæra ved Flatholman  Malvik!

Som alltid lot fjæreplyttene meg komme på nært hold,
bare jeg lå relativt rolig på svaberget ned mot vannkanten.

Det hører med til historien at dagen etter, da jeg også var ved Flatholman,
så jeg ikke noe til de to fjæreplyttene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar