torsdag 19. juli 2018

Vellykket hekkesesong for fuglene ved Ånnsjön


Stokkand ungfugl


Toppand hunn med unger


Sivspurv hunn


Svarthvit fluesnapper hann


Lagunen 1


Lagunen 2


Frodig skogbunn


Ånnsjön


Nulltjärn innerst i Vålådalen


Morgendugg 1


Morgendugg 2


Geitrams


Elva ved Undersåker


For snart to uker siden besøkte jeg et par naturområder på svensk side av grensa.

Innsjøen Ånnsjön har alltid mye å by på for en fuglefotograf.
Det gjelder særlig naturreservatet ned for tettstedet Ånn.
Langs en tydlig merket sti er det lov å gå,
for å komme fram til et par observasjonstårn og noen skjul.

Særlig det lille vannspeilet "Lagunen" har ofte mye spennende å by på,
da særlig tidligere på sommeren, og gjerne rett etter at isen har gått.

Ved mitt korte besøk fikk jeg likevel både sett og fotografert flere arter.
Toppanda hadde fått fram hele åtte unger,
mens stokkanda hadde store og nærmest flygedyktige unger.
Ute i selve Ånnsjön så jeg et par sangsvaner med store unger.

Mye tyder på at det har vært en god hekkesesong rundt Ånnsjön,
takket være en tidlig og varm forsommer.

Etter besøket ved Ånnsjön gikk ferden videre til Vålådalen,
et område jeg ofte har besøkt.

Nå ble det ingen store fugleopplevelser der denne gangen,
men vakre stemninger både kveld og morgen i god sommervarme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar