lørdag 7. juli 2018

Blåstrupe og andre fjellfugler på Fokstumayra


Blåstrupe hann 1


Blåstrupe hann 2


Blåstrupe hunn 1


Blåstrupe par


Blåstrupe hann 3


Blåstrupe hunn 2


Løvsanger 1


Løvsanger 2


Sivspurv hann


Sivspurv hunn


Såerle hunn


Såerle hann


Grønnstilk 1


Grønnstilk 2


Grønnstilk 3


Heipiplerke


Trane par


Fokstuggu gård


Plankestien 1


Plankestien 2


Liten dam 


Åpent parti


Vierkratt og vann


Fjellbjørk


Under forrige ukes tur til Oppdal og Dovrefjell ble turens siste dag
benyttet inne i Fokstumyra naturreservat.

Allerede kvelden før var jeg på plass ved parkeringa.
Dermed kunne jeg grytidlig neste morgen ta fatt på den flere km lang og merka stien 
gjennom dette velkjente fugleområdet.

I 1971, for hele 47 år siden, gikk jeg den samme stien for første gang.
Det har jeg for så vidt gjort flere ganger opp gjennom årene.
Årsaken er at Fokstumyra alltid har noe spennende å by på.

Den mest sjeldne fuglen jeg fikk sett denne gang,
var ei jordugle, men på alt for lang avstand til noe bilde.

Blåstrupene derimot fikk jeg flere næropplevelser med,
rett ved plankestien.

Legg merke til at også hunnen hos blåstrupe har noe blått og rødt i strupen,
selv om det langt fra er like markert som hos hannen.
Blåstrupa er kanskje den aller vakreste fjellfuglen vi har i norsk natur, eller?

På turen kom jeg over flere par med gulerle, av underarten såerle. 
Likeledes var det godt med både løvsangere og heipiplerker langs stien.

En særdelse brun grønnstilk varslet også sterkt.
Denne hadde nok "badet" noe i det litt spesielt farga vannet ved stien.

Det ene av de to traneparene jeg observerte hadde nok ikke lykkes med hekkinga,
der de gikk sammen og furasjerte på Fokstuggu gårdens innmark. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar