søndag 18. mars 2018

Nærmøter med fem fjæreplytt ved Midtsandtangen

















































Sist lørdag ettermiddag gikk fototuren til Midtsandtangen Friluftsområde i Malvik.
Dette er et sted hvor det ofte er overvintrende fjæreplytt å se.
Tidligere i vinter fikk jeg tatt mange bilder av to individer nettopp der.

Med nesten høyvann, det hadde vært flo en times tid tidligere,
var jeg optimistisk med tanke på nye nærmøter med fjæreplyttene.
Det skulle vise seg å stemme!

Kjapt fant jeg de fem individene
som allerede var aktive blant tangklasene,
på leting etter småkryp å spise.

Dermed var det bare forsiktig å nærme seg fjæreplyttene.
De lot meg komme på skikkelig kloss hold.
Et par av dem passerte meg bare på en liten meters avstand.

Det virket som fjæreplyttene raskt ble vant med mitt nærvær.
Dermed fikk jeg bilder av dem i naturlige og ulike situasjoner.

Mest spesielt denne gangen ble bildene av et badende individ,
og som deretter pusset fjærdrakten sin på land!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar