torsdag 6. juli 2017

Orkidéen marisko og noen andre planter i Bergsåsen i Snåsa


Marisko (Bilde 1 - 6)

















Fra Bergsåsen mot Snåsavatnet


Skogmarihånd


Liljekonvall


Reinrose


Tyttebær


Skogstorkenebb


Sveve


I forrige uke gikk fototuren en dag til Bergsåsen, 
en høytliggende kalkrygg ikke langt unna Snåsa sentrum.
Målet med dette besøket var å oppleve og fotografere vår største orkidé marisko på nært hold.

For i Bergsåsen er marisko en av karakterartene,
og vokser i glissen furuskog opp mot toppen av kalkryggen.

Jeg fant da også flere små grupper av marisko i flott blomst.
Dermed ble det å legge seg ned for å få bilder av denne spesielle orkidéen,
som ikke likner på noen av våre andre viltvoksende orkidéer.

Jeg var også på leiting etter en annen spesiell orkidé i Bergsåsen,
den lille fluesblomsten, vår eneste orkidé innen orchis-slekta.
Den fant jeg dessverre ikke, selv om jeg leita lenge etter den.

En tredje orkidé fant jeg imidlertid, den lille skogmarihånda, 
og som enda ikke stod i full blomst.

Mengder av liljekonvall og mange tuer med reinrose fikk jeg også sett,
to arter som er kalkkrevende og dermed trives godt i Bergsåsen.

Blomstrende tyttebær, skogstorkenebb og en av sveveartene 
fikk jeg også festet til brikken i kameraet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar