fredag 7. juli 2017

Godt med lunder på Runde





































Under vårt besøk på Sunnmøre sist helg dro jeg lørdag kveld ut til fugleøya Runde,
som jeg har besløkt mange ganger siden jeg var der for første gang i 1972.

Målet denne kvelden var lundene i Lundeura.
Stedet der lundene fortsatt hekker og hvor det er lagt til rette for foto på relativt nært hold.

Det skulle vise seg å bli en kveld med mange fotomuligheter av lundene!
Ganske tidlig begynte de å fly til og fra.
De første med mat i nebbet for de små ungene inne i reirgangene.
De var det ikke enkelt å få noen bilder av, kjapt som de forsvant inn reirgangene.

Å fotografere lunder i flukt, er ingen lett oppgave.
De fluktbildene som jeg viser her, er bare noen ytterst få av alle de jeg forsøkte.
Noen satt, men de aller fleste ble både uskarpe og ubrukelige.

Selv om mange arter sjøfugler sliter på Runde,
er det godt å se at i alle fall lundene ser ut til å ha en god hekkesesong.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar