mandag 26. juni 2017

Blant rødnebbterner og vadefugler ved Orkelsjøen


Rødnebbterne (Bilde 1 - 3)








Ved Orkelsjøen (Bilde 4 - 5)





Sandlo (Bilde 6 - 8)








Rødstilk (Bilde 9 - 10)





Strandsnipe


Temmincksnipe (Bilde 12 - 14)








Heilo (Bilde 15 - 16)





Svømmesnipe (Bilde 17 - 18)




For noen dager siden gikk foto-turen blant annet til Orkelsjøen i Oppdal.
Denne høytliggende innsjøen er kjent for sitt rike fugleliv.
Det skulle vise seg å bli mange flotte næropplevelser
med mange fuglearter ved Orkelsjøens bredder!

Orkelsjøen er også et populært hytteområde i Oppdal.
Dermed går det bilvei helt fram,
og faktisk helt nede i vannkanten et par plasser.
Det gir muligheter for foto av fugler fra bilen.
De fleste bildene jeg viser her er tatt fra egen bil.

Rødnebbternene hilste meg velkommen da jeg kom fram til Orkelsjøen.
Faktisk er det første bildet det aller første jeg tok ved bredden av denne spennende innsjøen.

Noen par med rødnebbterner har funnet ut at Orkelsjøen egner seg til sommerens ungeproduksjon.
Så langt så det ikke ut som de hadde gått til hekking, men det skjer nok snart.

En mengde vadefugler holdt til ved vannkanten rundt innsjøen.
Her kom jeg tett på både sandlo, rødstilk og strandsnipe.

Mest spesiell, og nærmest en karakterart for området, er den lille temmincksnipa.
Flere par holder til ved Orkelsjøen, og noen av dem er langt fra særlig sky.

Litt vekk fra innsjøen klaget ei heilo på mitt nærvær i bilen.
jeg rygget litt tilbake, og da la den seg ned og varmet eggene igjen.
Da jeg passerte på bare et par meters hold i sakte tempo, lå den rolig på eggene sine.

For å kunne se og fotografere svømmesnipe-paret midt i hyrdestunda,
måtte jeg gå noen hundre meter vekk fra vegen.
Det skjedde i ei våtmark med siv langs kantene,
et sted som var godt egnet for svømmesniper.

2 kommentarer:

  1. Anonym27/6/17

    Mange artige situasjonsbilder her! Orkelsjøen fornekter seg ikke, tross mye ferdsel.

    SvarSlett
  2. Takk, Terje! Ja, et litt merkelig område dette, med mye folk og hytter. Ser ut som fuglene finner seg godt tilrette mellom hytter, veger og folk...

    SvarSlett