torsdag 25. mai 2017

Fra gråvær til strålende solskinn


Bever


Stokkand hann


Hettemåke


Brunnakke hann


Brunnakke hunn


Svenskasal


Bjørk


Lønn 1


Lønn 2


Stærunger


Kjøttmeisa ruger


Løvmeisunger


De siste dagene har været vekslet fra gråvær og regn til strålende solskinn i Trøndelag.
Det gjelder likevel å være ute med fotoutstyret, selv om motivene blir ganske så annerledes i forhold til lyset og været.

Sist onsdag kveld gikk turen til Baklidammen og Theisendammen i Bymarka i Trondheim.
Da regnet det godt når regnskurene fra vest slo inn over dammene.

Jeg var på leit etter beveren som holder til i begge dammene.
Det ble nesten en bomtur denne gangen.
Ved Baklidammen så jeg ingen bever.
Årsaken var antagelig et større o-løp som pågikk rundt dammen.

Ved Theisendammen skremte jeg ett individ oppe på land i sørenden, 
uten at jeg var klar over at beveren var der.
Den sprang forbi meg på et par meters hold og bykset ut i vannet.
Først da den svømte rolig ute i vannspeilet, fikk jeg tatt et par bilder av den.

De to siste lørdagene har jeg holdt et fotokurs for medlemmer i MS-foreninga i Stjørdal.
Selv om fokus var på deltakerne, fikk jeg tid til et par knips selv også.

De fire skogsbildene alle tatt i strålende vårvær, 
er fra Prestegårdshagen ved Værnes kirke i Stjørdal.
Store løvtrær som nå skifter til grønt løvverk kan være flotte fotomotiver, 
og da kanskje speiselt når vårsola skinner på de grønne og ferske bladene.

Hos småfuglene rundt oss på Dregsetsve begynner ungene å titte fram.

Hos stæren er ungene allerede ganske så store,
mens hos løvmeisa er de små og sårbare.
Av den grunn lå den ene voksenfuglen i reirskåla og varmet de nyfødte.
Hos kjøttmeisa er det nok enda noen dager igjen til eggene klekker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar