lørdag 20. mai 2017

Endelig kattugle-hekking i kassa ved Dregsetsve































Endelig ble det kattugle-hekking i kassa vår ved Dregsetsve på Skatval!
Forrige gang det ble vellykket hekking i kassa,
og i ei kasse som den gangen hang på et annet sted i nærheten,
må være for over ti år siden.

De siste tre årene har kassa hengt i ei større gran bare 100 meter fra husene våre.
I vinter og vår hørte jeg kattuglene markerte og sang mange ganger.

For tre uker siden var jeg bortom kassa og banket forsiktig på stammen.
Da fløy kattugla ut av kassa, og jeg trakk meg kjapt tilbake.

Tidlig torsdag morgen denne uka fikk jeg besøk av Ingar Jostein Øien,
prosjektlederen for kattugle-prosjektet i NOF Nord-Trøndelag.

Først ble den voksne kattugle hunnen fanget i spesialhåven Ingar Jostein stilte med,
for deretter å bli veid, studert og påsatt en ring på den ene foten.

Hunnen i dette paret viste seg å være et velvoksent eksemplar.
Og, jeg fikk mange nærbilder av den voksne kattugla!

Nede i kassa kunne vi kanstatere at ugla hadde lagt tre egg.
I det ene egget hørtes tydelige lyder fra kyllingen.
Dermed blir det klekking hos vår kattugle denne uka!

Den voksne kattugle ble til slutt lagt rolig tilbake i kassa.
Der la den seg til og varmet eggene.

Først om vel tre uker skal vi igjen oppsøke kattuglekassa.
Da inneholder den forhåpentligvis tre velvoksne unger.

I lørdagen lokalavis Bladet fikk jeg ei helside på trykk fra dette besøket hos
kattugla ved Dregsetsve. Kjekt det også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar