onsdag 19. april 2017

Tett på hoggormene i Bymarka











































For nøyaktig ett år siden fikk jeg tatt mine første nærbilder av hoggorm.
Det skjedde "et sted" i Bymarka i Trondheim.

Tirsdag denne uka var jeg tilbake på det samme stedet.
På nøyaktig samme del av den solrike skråning lå seks hoggormer delvis kveilet sammen.
De prøvde å varme seg litt i den litt kalde vårsola.

Denne gangen var det tre mørke og nærmest svarte varianter,
en lys og vanlig tverrstripet og to andre i en slag mellomfase mellom de mørke og den lyse.

Forskeren som var der og merket hoggormene med koder i hvitt på bakkroppen i fjor,
hadde tydeligvis vært der i år også.
I tillegg til påmalte koder var hoggormene utstyrt med radiosendere,
nærmest plastret inn i gjennomsiktige hylstre på bakkroppen.

Ikke direkte vakkert sett ut fra mitt ønske om bilder av "reine" hoggormer.
I hvor stor grad dette er nødvendig forskning,
og om dette ikke har betydning for det enkelte individ,
skal jeg ikke ha noen formening om.

2 kommentarer:

  1. Hm. Kan det virkelig være nødvendig å merke hoggormene slik? Jeg vet ikke hvor ofte de skifter skinn, men om de gjør det så vil vel denne senderen også falle av?

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Anne Berit! Enig med deg. Hvorfor må dette "tullet" gjøres mot levende hoggormer???

    SvarSlett