onsdag 26. april 2017

Parende gravender, ei dykkende laksand og et vakkert fjellområde


Gravender (Bilde 1 - 8)























Laksand hann (Bilde 9 - 11)








Ved Stortjønna (Bilde 12 - 15)










Jeg er ute i naturen hver dag denne uka og får dermed med meg mange ulike opplevelser.

Onsdag gikk turen først ned til Velvang på Skatval.
Der kom jeg over et gravand-par som fikk et kortvarig besøk av et annet par.

Da ble det liv på gravendene i fjæra!
Det første paret ville så absolutt ikke ha flere artsfrender innenfor sitt område.
Dermed ble det nærmest slåssing mellom gravendene,
før de sist ankomne fant det klokest å trekke seg unna.

Da det hadde roet seg litt, fikk jeg også overvært paring hos gravand-paret.
Som vanlig er hos ender, hopper hannen opp på ryggen,
kliper godt tak i nakken på hua og nærmest "drukner" henne.
Det hele er over på noen sekunder.
Fjærpuss og vingestrekk hører da med til ritualet.

Turen gikk deretter fra til Almovatnet (se et tidligere innlegg).
Der ble dagens største opplevelse en laksand hann som kom veldig nært
Bildene av den da den dukket under, for å svømme gjennom en kanal under vegen,
er bilder jeg ikke tidligere har fått til.

Med fint vær mellom sluddbygene gikk turen videre og til et område opp mot Hegra festning.
Med truger på føttene, for det er fortsatt mye snø i høyden,
tok jeg meg inn til Stortjønna for første gang.

Dette området imponerte meg, med åpen natur, god utsikt og mange spennende furutrær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar