onsdag 18. januar 2017

Spurveugle på låveveggen





























Tidligere denne uka var jeg ute og måket snø på gårdsplassen der vi bor landlig til på Dregsetsve ute på Skatval. Da la jeg merke til at det var noe inne i den ene fuglekassa for stær som henger høyt oppe på låveveggen rett ved.

Etter å ha hentet ei hodelykt, kunne jeg raskt fastslå at det satt ei spill levende spurveugle i hullet på stærkassa og fulgte meg nøye med sine trillrunde og gule øyne.

Dermed måtte jeg en ny tur inn i huset igjen, for å hente både fotoapparatet, langtela og en kraftig blitz. Med dette skuddklare fotoutstyret fikk jeg tatt mange bilder av den lille spurveugla.

Den satt bare rolig i hullet på kassa og lurte nok på hva det var som blinket heftig nede fra bakken.

Ikke uvanlig atferd
Nå er ikke dette en uvanlig atferd hos vår minste ugle, selv om jeg aldri har sett den slik før. Spurveugla er kjent for å hamstre mat i vinterhalvåret. Da er gjerne fuglekasser godt egnet som lagringsplass. Om den allerede hadde et godt lager med døde smågnagere og noen småfugler fra foringsplassen for småfugl, vet jeg ikke.

Faktum er at den kom hyppig fram i åpningen på fuglekassa og fulgte med på det som rørte seg på gårdsplassen denne kvelden. Nå blir det spennende å se om den har slått seg til der for resten av vinteren. For stærkassa er nemlig ledig på denne tida. Stærparet som benytter den hver vår, er ikke tilbake før ut i april.

Bare 17 cm

Spurveugla er ikke større enn 17 cm og er vår aller minste ugle. Normalt er den standfugl og er mest aktiv ved daggry og i skumringen.

3 kommentarer:

  1. Anonym20/1/17

    Artig historie! Du ka no håpe på at det blir hekking i en av de andre kassene du har. Normalt hekker den ikke i kasser hvor den har lagret mat. Blir vel ikke særlig fristende for stæren å hekke til våren heller, hvis ikke alt av byttedyr er fortært da. Eller du har rensket ut...

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Ja, en historie jeg ikke har opplevd tidligere. Selv om den forsvant etter ett døgn, kan den komme tilbake sies det. Må nok følge godt med framover...

    SvarSlett
  3. Anonym24/1/17

    Heisann...endelig? Må ærlig innrømme at jeg aldri har sett spurveugle. Er den der ennå?
    Ser du fikk bruk for hodelykt :-) ?

    mvh Erling

    SvarSlett