torsdag 19. mars 2015

Kraftig nordlys over Dregsetsve

























Tirsdag kveld denne uka var det varslet ekstra sterkt nordlys over store deler av landet,
noe jeg helt hadde glemt.

På veg hjem fra en volleyballkamp, som vi forøvrig vant 3 - 0, ble jeg klar over at nordlyset var ekstra livlig rett over husene våre ved Dregsetsve på Skatval.

Dermed ble det rimelig hektisk! Med kamera på stativ, avslått autofokus, manuelt innstilt blender og lukker (startet med bl. 5.6 og 10 sek.) og ISO på 1600 rakk jeg mange bilder før nordlyset døde hen.

Litt kunstig lys rundt husene hjalp meg på noen av bildene.
På det første bildet var trærne lyst opp av de faste utelampene.
På det siste bildet skyldtes den rødige fargen rett over trærnenoen drivhus lenger unna.

Nå var jeg definitivt ikke den eneste som fikk fotografert nordlys denne kvelden.
På Facebook nærmest kokte det over av nordlysbilder utover kvelden.
Selv langt nede i Tyskland kunne tirsdagens nordlys observeres.

5 kommentarer:

  1. Anonym20/3/15

    Grattis med TOPP bilder!! Registrerte kun moderate grønnfarger fra oss, så dro ikke ut med foto`n. Kan angre no.... Vakkert skue!

    SvarSlett
  2. Mektig fine nordlysbilder. Likte spesielt nr. 2, 3 og 6! :)

    SvarSlett
  3. Saftig Nordlys-bilda Einar. Knall det over Dregsetsve

    SvarSlett
  4. Takk for alle kommentarene! Ja, det ble en kveld utenom det vanlige på Dregsetsve!

    SvarSlett