mandag 21. mai 2012

Nytt møte med bever i Bymarka











Søndag kveld tok jeg med meg D700 + 500/4 mm objektivet og et ettbeinstativ da jeg dro inn til Trondheim.
Klokka 20.30 var jeg på plass like ved beverhytta ved Theisendammen i Bymarka.

Først så jeg ingen bever.
Da raslet det i vegetasjonen like ved.
En velvoksen bever småsprang ned mot vannkanten.
På det første bildet kan du se at det stikker noen blader ut av munnen.

I stedet for å dukke under vann, satte den seg til for å stelle pelsen.
Også det fikk jeg flere bilder av, før den gled ut i vannet og svømte mot hytta.

Der gikk den på land og opp lia for å hente mere mat.
Akkurat som i ett innlegg for noen uker siden, da det enda var snø i området.

Denne gangen tok den godt for seg av ei gran den hadde felt.
Med munnen full av grangreiner satte den seg i vannkanten for å spise.
Må være litt "stikkende" kost dette, selv for en bever?

Etter besøket hos beveren ved Theisendammen, tok jeg turen opp til Baklidammen.
Bilde seks til ni viser de to eksemplarene jeg kom over der.
Den minste var sikkert en fjorårsunge, mens det andre var ett av de voksne individene.

I tillegg til bilder av bever, fikk jeg også tatt noen bilder av stokkand hanner.
Hunnene ligger sannsynligvis og ruger på eggene.
Dermed opptrer hannene alene på denne tida.


1 kommentar:

  1. Anonym21/5/12

    Registrerer nok en fin beverserie fra Naturfoto Hugnes! Må begynne å bli et anseelig antall beverbilder i arkivet no. Visste for øvrig ikke at beveren også eter granbar. Må være skarp kost det ja..

    SvarSlett