mandag 2. januar 2012

Praktærfugl ble årets første!











Det ble en pangstart på det nye året, sett fra mitt ståsted som en relativt ivrig naturfotograf! I dag, mandag 2. januar, gikk turen til Straumen på Inderøya inne i Trondheimsfjorden. På nettstedet artsobservasjoner.no hadde jeg på forhånd registrert at en praktærfugl hann var sett der dagen før.

Det skulle vise seg å slå til! Allerede da bilen ble parkert, kunne jeg med kikkerten se den vakre praktærfuglen sammen med mange ærfugler i selve tidevannsstrømmen ikke langt unna. Dermed ble det å skynde seg i posisjon med brødposen klar til foring.

I Straumen overvintrer mellom 1000 og 2000 ærfugler. De følger gjerne flo/fjære inn og ut med tidevannsstrømmen i store flokker. Midt blant dem er altså en hann av praktærfugl på plass! Nå er ikke det noen sjeldenhet. Den, hvis det er den samme, har holdt til her i mange vintre.

Selv om praktærfuglen ikke spiser brød, mens de lokale ærfuglene mer enn gjerne gjør det, kom den til slutt på rimelig nært hold. Da fikk jeg tatt noen bilder av den i godt vinterlys. Mens ærfuglene gjerne slo med vingene, som ett av bildene viser, var praktærfuglen relativt rolig av seg.

Etter ei stund tok praktærfuglen til vingene og fløy inn i Borgenfjorden.

Bildene viser praktærfuglen, først alene og så sammen med ærfuglene. Deretter viser jeg tre bilder av ærfugl, i typiske positurer. Det siste bildet viser en av gråmåkene som mer enn gjerne kjempet om brødbitene jeg hadde med.

Alt i alt ble dette en god start på det nye året. Nok en gang fikk jeg gode opplevelser og nærbilder av ærfugler i Straumen. Denne gangen ble den vakre hannen av praktærfugl en skikkelig bonus!

4 kommentarer:

  1. Anonym2/1/12

    Knallbilder av praktærfugl der!! Og mange flotte stilstudier ellers også, bl.a stokkanda. Bra start på det nye året det der ja. Godt nytt år på Dregsetsve!

    SvarSlett
  2. Anonym2/1/12

    Flott bilder og litt av en bonus! Vakker fugl!

    Bilde som falt mest i smak var ærfugl hannen som rister løs.

    Blir spennende å følge med videre dette året!

    SvarSlett
  3. Godt nytt år. Det ble en fantatstisk start på året Einar. Får satse på at den blir noen dager til, og at været holder seg inn mot helga. Bildene har trigget motivasjon min til å ta turen innover.

    Gleder meg til å følge bloggen din i året som kommer...

    SvarSlett
  4. Takk for de mange hyggelige kommentarene! Joda, Straumen, praktærfuglen og alle ærfuglene er bare helt stort! Blir nok flere turer dit i løpet av vinteren. Anbefales!

    SvarSlett