søndag 22. januar 2012

Gråmåker og ærfugler i Straumen











Søndagens fotoutflukt gikk nok en gang til Straumen på Inderøya. Selv om jeg har vært der et par ganger før i januar, er det like spennende hver gang. Ofte får jeg til noen bilder som er litt annerledes enn hva jeg tidligere har tatt. Både lyset og strømforholdene varierer. Det gir også noe variasjon i bildene.

Søndag var det nærmest full flo da jeg ankom tidevannsstrømmen, men fortsatt fløt vannet inn i Borgenfjorden. Antall ærfugler var det laveste jeg noen gang har sett i januar. Jeg anslo det til å være rundt 300 individer. Hvorfor antallet synker allerede nå denne vinteren, er ikke godt å si. Her spiller nok flere faktorer inn.

Søndag ble det mere måkebilder. Ikke av grønlandsmåker som i går, men av de mye mer vanlige gråmåkene. Også de var hissige etter brødbitene jeg hadde med og som hovedsaklig var beregnet på ærfuglene. Flere av gråmåkebildene ble blant de beste jeg har tatt på lenge.

Ærfuglene fikk jeg også noen litt annerledes bilder av, der de kjempet seg fram i vannmassene. Bare unntaksvis tok de til vingene. Forflytninger ble gjerne foretatt med kraftige fraspark med føttene og vingene godt plantet ned i vannet. De nesten "rodde" bortover vannflata.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar