torsdag 2. juni 2011

Hvitøyeand - en sjeldenhet i Norge




I mangel av nye fototurer i det siste (nærmer seg innflytting i nyhuset og må av den grunn prioritere tida litt annerledes), fant jeg fram til noen bilder jeg tok av en sjelden fugleart i midten av mai.

14. mai var jeg en tur innom fugletårnet ved Hammervatnet. Sammen med en toppand hann var det en litt merkelig hunnfugl der. Tydelig at det ikke kunne være ei toppand hunn. Jeg hentet derfor fugleguiden (ligger alltid i bilen). En rask sjekk av diverse sjeldne ender, gjorde at jeg var sikker på hva jeg nettopp hadde sett: En hunn av hvitøyeand!!!

Dermed måtte fuglen også foreviges. Bildene jeg tok holdt ingen høy kvalitet verken denne dagen eller et par dager seinere (de jeg viser her). Til det var avstanden for stor og været for dårlig med gråvær og regn.

Likevel, bilder av sjeldne fugler som dukker opp, er viktig som dokumentasjon. Det er nettopp det disse bildene er, verken mer eller mindre. At toppanda og hvitøyeanda holdt seg ved Hammervatnet i mange dager, gjorde at mange ornitologer var innom fugletårnet. Selv la jeg ut observasjonen på www.artsobservasjoner.no samme dag.

De siste dagene er paret ikke sett. Kanskje ligger hvitøyeanda på egg og ruger? I så fall kan det være at det dukker opp noen hybrider mellom disse to artene seinere i sommer. Verdt å følge mer for de spesielt interesserte.

Observasjonen av hvitøyeanda er den niende observasjonen av denne arten i Norge!

2 kommentarer:

  1. Anonym17/6/11

    Der fixa du en ny art i Norge for meg gitt - takk for det! Ellers lykke til med innflytting i nyhuset! Må vel ta en befaring etter hvert..

    SvarSlett
  2. Alltid kjekt med nye arter! Denne var nok ny for meg også, i Norge. Blir spennende å se hvem av oss som får det neste "storkrysset"...

    SvarSlett