tirsdag 21. juni 2011

Blant engsolleie, sitronsopp, padde, å gå sondaling og gråvær






Har blitt lite med blogging i det siste. Her kommer noen glimt fra de siste to ukene, mellom skoleslutt, flytting, mye avisskriving, besøk etc.

Nå er mange av våre sommerplanter på sitt aller fineste. Det gjelder også den vanlige engsolleia. Dette bildet synes jeg oser av blå himmel og sommervarme, selv om vi bare i korte glimt har hatt det slik de siste dagene.

Under en tur opp Bjørdalen sist søndag, kom vi over disse flotte eksemplarene av en gulaktig sopp. Noen kalte den for sitronsopp. Om det er det korrekte navnet, vet jeg ikke. Vakker var den i stikanten, og jeg lot være å rydde graset rundt den. Blir mer ekte da, synes jeg.

Ei lita padde kom vi også over på den samme turen. Dette var ikke det store eksemplaret. Antaglig et ungt dyr fra i fjor. Ikke så ofte jeg kommer over padde i Stjørdal selv om den forekommer flere steder.

"Å gå sondaling" ble det kalt da deltakerne på Villblomstens dag sist søndag fikk gå over innmarka. Å gå sondaling betyr å gå en og en etter hverandre. Det må de i Sondalen fordi det der er så trangt noen steder at det bare er plass til en og en etter hverandre. Artig uttrykk!

Gråvær har det vært mye av i juni. Dette motivet ble tatt ved Hegra festning for vel ei uke siden. Motivet viser nedre deler av Forradalen, en tverrdal til Stjørdalen.

Nå kjenner jeg at det "klør" skikkelig i utløserfingeren. Må komme meg ut med kameraet noen dager nå! Om to dager starter skoleferien. Som lærer bestemmer jeg dermed mye selv over de neste ukene. Det ser jeg fram til!

1 kommentar:

  1. Sitronsoppen din heter vel egentlig stubbeskjellsopp. Den er forøvrig spiselig, og veldig god! Lett gjenkjennelig på hatten, som ser ut som et "speilegg" når den er fuktig. Stilken har små skjell opp til ringen, ikke ovenfor. Og den vokser på gamle stubber. Logisk navn, med andre ord :)

    SvarSlett