søndag 16. januar 2011

Elgen trekker ned mot veger og bebyggelse



Den snørike vinteren betyr også problemer for elgen. Daglig rapporteres det om elgpåkjørsler og at elgen vandrer rundt i boligområder.

Søndag kom jeg over disse to elgene ikke langt unna Værnes kirke i Stjørdal. Jeg kjørte etter dem i noen minutter og fikk tatt noen bilder da de forflyttet seg over mot et mer skogrikt område.

Selv passet jeg på å ikke stresse dem for mye. Likevel kom det ut en mann fra et hus og ga tydelig tilkjenne at han ikke likte at jeg kjørt etter dyrene. Egentlig var dette bra! Godt at folk reagerer når noen stresser elgen unødvendig i disse snørike tider.

Selv mener jeg at jeg var forsiktig. Men, litt rett hadde han nok. Min tilstedeværelse gjorde nok elgene noe mer urolige.

Moralen må derfor bli: Vær ekstra forsiktig ved elgfotografering nå som det er såpass mye snø.

2 kommentarer:

  1. Anonym16/1/11

    Godt poeng med å unngå å stresse dem ja. Bedre å nyte synet på behørig avstand. Ikke å spøke med disse. Eldre dame fikk "juling" på Tyholt i helga, men berga bra..
    Ellers ser progresjonen bra ut for nyhuset ja. Følger med...

    SvarSlett
  2. Enig med du. Er sørpå nå i helga. Kjørte forbi Eidsfoss og så et rådyr kjempe mot snømassene. Valgte å ikke stoppe opp for å fotografere. De dyra bruker nok energi på å komme seg fram om ikke vi skal stresse dem ekstra.

    SvarSlett