torsdag 1. juli 2010

Vakker mogop på Dovre




Få planter er vakrere enn mogop i full blomst. Tidlig i forrige uke brukte jeg en hel dag over Dovreplatået, med morgenstart nede i Drivdalen og fram til Fokstumyra om kvelden.

Mogopen vet jeg blomstrer flere plasser på Dovre. Mitt "smultronställe" er ved Hageseter, campingen ikke langt fra Hjerkin. Her fant jeg også i år store mengder mogop. I og med at mopgopen blomstrer like etter at snøen forsvinner, trodde jeg at årets mogopfotografering bare ble av avblomstrete eksemplarer som på det tredje bildet. Vakker er den selvsagt da også!

Neida, noen få eksemplarer stod fortsatt i full blomst på grasenga. Dermed fikk jeg bilder av mogop i full blomst mot slutten av juni! Seint det, men så har det også på Dovrefjell vært en sein vår i år.

1 kommentar:

  1. Snedig seint det ja, men som du sier er våren sein i år.

    SvarSlett