søndag 4. juli 2010

Samarbeid om ungene hos svarthviten



Svarthvit fluesnapper er en av de siste småfuglene til å få fram unger. Ikke så rart da den er en av de siste trekkfuglene på plass hos oss om våren. Her på Dregsetsve har jeg hatt to kasser med svarthvit fluesnappere i år.

Jeg har hatt mistanke om at hannen har hatt to hunner og dermed to kasser å følge opp, noe som ikke er uvanlig hos denne "rundbrenneren". Når den ene hunnen ruger på eggene, står han gjerne i med enda ei. I alle fall har to hunner ligget og ruget ut egg i hver si kasse ikke langt fra hverandre.

I går sjekket jeg begge kassene. Den ene kassa var tom, lokket var revet av og lå på bakken under. I den andre derimot var det fem velvoksne unger, snart klare til å flyge ut. Det var da jeg ble klar over at to hunner og en hann varslet i fra at de ikke likte mitt nærvær ved denne kassen.

Dermed så det ut til at hunnen uten unger mer enn gjerne bidro sammen med paret i oppforstringa av de fem siste ungene. Jøss, snakk om samarbeid om ungene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar