søndag 26. mars 2023

De første kortnebbgjessene la turen innom Vinge på Skatval

 

Kortnebbgjess (Bilde 1 - 10)










Stær

Tjeldpar

Sangsvaner (Bilde 13 - 14)


Sist fredag dukket de første flokkene med kortnebbgjess opp på Skatval i Stjørdal.

Jeg hadde lagt starten på dagens fototur til området Vinge og Skjervold, der jeg vet at kortnebbgjess gjerne dukker opp. På nettstedet www.artsobservasjoner.no så jeg at de første flokkene med kortnebbgjess allerede dagene før var på plass på Innherred, litt lenger inne i Trondheimsfjorden.

Dermed var det ikke direkte overraskende da jeg både hørte og fikk se den første flokken med kortnebbgjess siden i fjor høst inn for Vingestranda. De tok til vingene og fløy ikke langt unna der jeg stod.

Like etter gikk de ned på kornåkeren, nær flere sangsvaner som allerede hadde beitet på kornrester ei god stund. Litt seinere tok de til vingene, fløy litt rundt og landet ute i fjorden men nært land.

Det var tydelig å se at den første flokken med kortnebbgjess var rastløse. De dro nok videre i løpet av dagen, mens nye flokker med kortnebbgjess dukket opp, og vil gjøre det de neste ukene.

Trekkartene tjeld og stær har vært til stede på Skatval noen uker nå. Sangsvanene har vært her det meste av vinteren, og vil nok fortsette med det i noen dager eller uker, i alle fall så lenge det er kaldt og minner mest om vinter, både i Trøndelag og lenger nord i landet.

1 kommentar:

  1. Mange flotte fuglebilder i de siste innleggene! Fjærene på Vinge/Velvang er Skatval er åpenbart topp fuglelokaliteter. Men må være den kaldeste våren i manns minne!!

    SvarSlett