mandag 3. oktober 2022

Nytt møte med stor elgokse, stær og kortnebbgjess på trekk

 


Stor elgokse med hele 16 tagger i geviret (Bilde 1 - 7)




















Stærflokk (Bilde 8 - 10)








Skurtrøske i arbeid


Kortnebbgjess på trekk (Bilde 12 - 17)














Nå er det lenge siden jeg har støtt på elg under mine kjøreturer rundt på Skatval i Stjørdal, 
enten grytidlig om morgenen eller seint på ettermiddagen, rett før mørket senker seg.

Sist lørdag kveld skulle vise seg å bli annerledes.
Jeg hadde egentlig gitt opp å se elg denne kvelden, 
og var i ferd med å kjøre heimover, 
da jeg fikk se en stor elgokse i fint driv på et jorde foran meg.

Den krysset da vegen foran meg, men senket tempoet noe 
da den småsprang over jordet og mot skogen et stykke unna.
Jeg rakk noen få bilder av storelgen før den forsvant for meg.

Dette var en kjenning tror jeg, med hele 16 tagger til sammen i geviret.
Om den hadde lykkes med å bedekke ei elgku de siste dagene, 
eller om den fortsatt gikk på vent, vet jeg ikke.

Noen andre så den samme elgoksen i det samme området dagen etter, og det langt på dag.

I finværet den siste uka har det vært mye stær å se, 
og stadig større flokker med kortnebbgjess som tar en pause i trekket sørover.

Minst 300 kortnebbgjess hadde rast i en stubbåker ikke langt unna Lånke kirke 
da jeg kjørte forbi der lørdag ettermiddag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar