fredag 21. januar 2022

Sangsvaner i tett snødrev

 

Sangsvaner ved Einberget (Bilde 1 - 4)




Snøvær over marka ved Bår

Snø og vind ved Vingestranda

Gråelvosen i Stjørdal (Bilde 7 - 8)


Stokkender ut for  Gråelvosen

Småbåthavna i Stjørdal (Bilde 10 - 11)


Kjernebiter på foring ved Dregsetsve

Endelig fikk jeg tatt noen nye bilder! Det begynner det å bli noen dager siden. For denne uka har det både snødd og blåst kraftig, gjerne sammenhengende. 

I dag var det innimellom litt lettere, og jeg rakk en liten tur til et par steder rett etter jobbslutt. Det merkes at dagene nå varer litt lenger utover ettermiddagene.

Ved Einberget holdt de samme sangsvanene som sist lørdag fortsatt til. De hadde flyttet seg nærmere vegen, kanskje for å unngå de kraftigste vindkastene. 

Denne gangen fikk jeg bilder av sangsvanene i skikkelig snøvær, i ei tett snøskur som kom veltende inn fra fjorden!

Nede i Gråelvosen nær Stjørdal sentrum holdt det til mange stokkender, som det ofte gjør om vinteren når elvosen ikke fryser til.

Ved småbåthavna var det derimot helt stille. I fjor holdt en større flokk med ærfugl til der mellom båtene, på jakt etter blåskjell som vokser på flyteelementene. Jeg satser på at ærfuglene,  og kanskje noen andre motiver, dukker opp om ikke lenge.

Det siste bildet tok jeg fra egen foring hjemme hos oss for noen dager siden. Den siste uka har en kjernebiter kjapt oppsøkt foringa. Ikke det helt store bildet kanskje, men det lover godt for de neste dagene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar