søndag 24. oktober 2021

Et seint elgmøte med to elgkalver og ei elgku

 















I det siste har det ikke vært enkelt å ta bilder av elg på Skatval. De aller fleste turene rundt i  mitt nærområde har resultert i null møter med elg, uvisst av hvilke grunner.

Lørdag ettermiddag ble et unntak! Like før nattemørket senket seg, og hvor det var både overskyet og lett regn i lufta, kom jeg over to elgkalver ved en nypløyd åkerlapp. 

De fikk jeg noen bilder av, uten at jeg så noe til elgkua. Den stod godt gjemt i skogen like ved, men kom litt nærmere etter hvert. Dermed ble det noen bilder også av den.

Enn så lenge har denne lille elgfamilien berget under årets elgjakt på Skatval. Så vil det vise seg om de berger de neste dagene, for elgjegerne har ikke helt fylt kvoten, har jeg hørt.

Nå er ikke jeg motstander av elgjakt. Tvert i mot, denne jakta tar ut et overskudd av elgbestanden, noe som på sikt vil være både verdifullt og riktig.

Jeg har da også bestilt elgkjøtt fra Skatval hos vårt lokale elgjaktlag.

Om jeg har varslet elgjaktlaget hvor jeg fant elgkua og de to kalvene? Selvsagt ikke, for så enkelt skal det dog ikke være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar