onsdag 5. mai 2021

Oter i fjæra og mange andre fotomotiver

 

Oter (Bilde 1 - 7)







Låvesvale (Bilde 8 - 9)


Tjeld (Bilde 10 - 12)



Gravand (Bilde 13 - 15)



Fiskemåke (Bilde 16 - 17)


Gråmåke

Svartbak

Pilfink

Brunnakke

Tirsdag morgen denne uka fikk jeg igjen sett og fotografert oter i fjæra på Skatval.

Da var det lenge siden forrige gang. Oterne har ikke vist seg mye den siste måneden. Hva forklaringa er på det, vet jeg ikke med sikkerhet. De to store ungene som vi tok mange bilder av i vinter og utover våren, er kanskje blitt uavhengige av otermor og trukket ut av området. Kanskje ligger otermor godt skjult med et nytt kull oterunger?

Den ene oteren jeg fikk tatt noen bilder, var muligens en hann. Den svømte langs land, og var bare kjapt innimellom opp på steiner og land.

Så selv om det endelig ble noen bilder av oter igjen, ble nok disse bildene langt fra de beste jeg har tatt av dette elegante yret.

Det var også mange andre motiver å prøve seg på ned mot fjæra. Fem låvesvaler, de første jeg har sett denne våren, lot seg fotografere da de satt på en strømledning, mellom flyturene de hadde i området.

Tjeldparene og gravendene var også motiver det ble noen bilder ut av denne gangen.

Måkene var selvsagt på plass. Det var også småfugler som pilfink.

Trekkende ender fikk jeg også oppleve, både krikkender (ikke bilder) og brunnakker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar