fredag 2. april 2021

Noen fuglearter fra flere lokaliteter nord i Trøndelag

 

Hammervatnet i Åsen

Utløpet av Hotranelva ved papirfabrikken i Skogn

Kortnebbgjess på jorde ved Rinnleiret (Bilde 3 - 4)


Sangsvaner i Leksdalsvatnet (Bilde 5 - 6)


Leksdalsvatnet

Lyngås-Lysgård fuglefredningsområde i Leksdalsvatnet (Bilde 8 - 11)






Fiskemåke i Verdal sentrum

Kanadagjess ved Straumen (Bilde 13 - 14)


Tjeld ved Straumen (Bilde 15 - 16)


Kaie ved Straumen (Bilde 17 - 18)



Sist mandag gikk fototuren innom flere naturområder i indre deler av Trøndelag.
Jeg var innom Hammervatnet, Hotranelva, Eidsbotn, Rinnleiret, Verdal, 
Leksdalsvatnet og Straumen.

Ved noen av disse områdene ble det også litt bilder, 
av landskapet og noen fugler på nært hold.

Ved Rinnleiret kom jeg over en flokk på 50 kortnebbgjess. 
Denne gåsearten er nå på trekk nordover.
Lenger inn i Trøndelag er store flokker allerede på plass.

Sangsvanene fikk jeg tatt bilder av i Leksdalsvatnet.
Isen dekket fortsatt det aller meste av denne store innsjøen.

Kanadagjess kom jeg over flere steder. 
Paret jeg tok disse bildene av, holdt til på et jorde ved Borgenfjorden.

I Straumen fikk jeg også noen nærbilder av tjeld og kaie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar