tirsdag 1. desember 2020

Fossekallen ved Hovdevatnet

 

Fossekall (Bilde 1 - 10) 










Hovdeelva (Bilde 11 - 17)







Hovdevatnet (Bilde 18 - 19)


Sist onsdag gikk turen til Hovdebygda i Ørsta. Der ble vi fram til søndag. Bildene som jeg viser her, er alle tatt sist fredag, i et nydelig førvintervær, ved Hovdeelva og Hovdevatnet.

Hovdeelva er den lille elva som renner ut av Hovdevatnet og ned i Ørstafjorden. Denne elvestrekningen har mange idyller å by på, i tillegg til rester etter gamle kvernhus lang elva. Der finner jeg alltid noe å fotografere, fra oversiktsbilder til tett på rennende vannmasser.

Flere ganger har jeg sett og fått noen bilder av fossekallen, vår nasjonalfugl. Denne gangen måtte jeg gå hele elvestrekningen før jeg fant den. I finværet holdt den til i vannkanten på Hovdevatnet, rett ved der elveutløpet er.

Fossekallen var opptatt med å finne mat, og dukket under på grunnene i selve vatnet. Der kom den somopp med noe i nebbet som den raskt slukte. 

Etter ei stund hadde fossekallen spist seg ferdig. Den fløy litt nedover elva og satte seg på ei grein i vannkanten. Like etter fløy den videre nedover Hovdeelva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar