torsdag 13. august 2020

Mange brushaner i Sjødammen på Tautra























































Onsdag ettermiddag denne uka gikk turen til øya Tautra ut for Frosta i Trondheimsfjorden.
Denne gangen var jeg på fotojakt etter vadere som allerede var godt i gang med høsttrekket.

Det stemte da også! I de store fjærene, særlig på begge sider av moloen,
kunne jeg se mange titalls sandlo, noen myrsniper og flere rødstilk.
Ti storspover satt også godt sammen ute i fjæra.

Felles for alle disse vaderne var at det nærmest var umulige å komme på fotohold av.
Til det holdt de til i et for åpent fjærelandskap.

Jeg satte derfor min lit til Sjødammen,
eller Brakkvannsdammen som vi kalte denne dammen før i tida.

Det skulle vise seg å stemme! Da jeg kom fram til Sjødammen,
holdt til over 40 bruhaner, både brushaner og brushøner, til ute på grunnene i dammen.

I le av noen store einerbusker fikk jeg sneket meg på bra fotohold.
Der ble jeg liggende en times tid og fikk tatt mange bilder av de mange brushanene,
og en og annen rødstilk som sneik seg med på noen av bildene.

Jeg var dermed godt fornøyd med kveldens fotojakt da jeg ruslet tilbake mot bilen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar