lørdag 16. juni 2018

To bevere ved Theisendammen


Bever spiser og henter fersk mat (Bilde 1 - 8)























Bever i høy vegetasjon (Bilde 9 - 11)








Tor Magne Benjaminsen ved Theisendammen


Kjell-erik Moseid og Tor Magne Benjaminsen ved Theisendammen



Fredag kveld ble det en ny tur til de to beverdammene 
Baklidammen og Theisendammen i Bymarka i Trondheim. 

Ved Baklidammen så vi ingen tegn til bever i løpet av kvelden.
To aktive beverfotografer, Kjell-erik Moseid og Tor Magne Benjaminsen,
kunne fortelle at de ikke hadde sett bever ved Baklidammen de siste dagene.

Hva det betyr, er ikke godt å si.
Kanskje har de to individene som har holdt til i Baklidammen i vår,
dratt ut av området av ukjente grunner? 

Ved Theisendammen derimot var de to beverne 
som har holdt til der i vår, på plass.

I området nærmest Byåsen Butikksenter, der vegetasjonen nå er høyvokst
og hvor beveren har gravd mange kanaler med noen beiteplasser,
fikk jeg sett begge to. 

Særlig den ene var jeg skikkelig nær.
Denne hadde gått langt inn på land, 
og kom byksende rett forbi meg
da den registrerte meg.

Like etter fikk jeg tatt flere nærbilder av den,
ved å bevege meg med roligere bevegelser.

Den andre beveren svømte i retning den gamle beverhytta ved elveinnløpet.
Tor Magne Benjaminsen var på plass og rapporterte 
at denne beveren hadde gått på land for å finne ferske greiner.

Dermed fikk jeg med litt flaks noen litt uvanlige bilder av beveren
på land og det midt i matfatet.

Greinene fra rogna tok beveren med ned til vannkanten,
der den spiste de fleste før den la ut på videre matleit rundt dammen.

Da var klokka passert 22 og det var på tide å trekke seg tilbake for denne gang.

***************************************************************

For ordens skyld: 
Til de av dere som tror at jeg er veldig nære beveren,
så er nok ikke det alltid tilfelle.
Den tela og det kameraet jeg benytter gir 15 ganger forstørring.
Dessuten er bildene gjerne noe croppet.
Jeg er som oftest minst 15 meter unna dyrene.

For oss fotografer er det viktig å opptre slik
at vi ikke forstyrrer og stresser beverne unødig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar