tirsdag 2. januar 2018

Fjæreplyttene på Midtsandtangen innledet fotoåret




























På tampen av 2017 så jeg etter fjæreplytt flere steder ved Trondheimsfjorden uten å finne dem.

På årets andre dag i det nye året,
og den siste fridagen før jeg igjen skal på jobb,
gjorde jeg et forsøk på å finne fjæreplytten
ved å besøke Midsandtangen Friluftsområde i Malvik.

Der vet jeg at fjæreplytt er en av karakterartene om vinteren,
i alle fall var de det i fjor.

Helt ytterst på tangen fant jeg to eksemplarer av arten!
Dermed ble det fjæreplytten som innledet det nye fotoåret!

Med flo sjø satt fjæreplyttene stor sett i ro på de ytterste steinene.

Denne lille vadefuglen er den eneste som overvintrer i større antall i Trondheimsfjorden.
Ringmerkerne har slått fast at mange av fjæreplyttene kommer fra Svalbard.
For dem er dermed Trondheimsfjorden deres overvintringsområde!

2 kommentarer:

  1. Herlige bilder av en av mine favorittfugler! Vi var ute på Herdla i julen, men der var de ikke å se enda. Kanskje om en måneds tid? Det er lov å håpe :-)) Ønsker deg et flott nytt fotoår!

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar, Ranten! Ja, de dukker nok opp. Ikke for det, synes å se at det er færre av dem her hos oss denne vinteren, uvisst av hvilken grunn.

    SvarSlett