mandag 23. oktober 2017

Fuglemøter på Skatval og i Halsøen i oktober


Løvmeis


Blåmeis


Kjøttmeis


Spettmeis


Ung havørn


Kortnebbgjess 1


Storskarv


Grågjess


Kortnebbgjess 2


Stokkender


Sist lørdag var jeg igjen i gang med litt foto av småfuglene
på foringa jeg har rett ved huset vårt på Skatval.
Da hadde småfuglene hatt tilgang på solsikkefrø i noen dager.

Det resulterte i godt besøk på foringa i et nydelig høstvær med mye sol.

Nå var det ikke så mange arter som var innom foringa denne dagen,
men derimot bra med individer av flere arter.

To arter jeg ikke fikk tatt bilder av denne gangen,
var trekryper og nøtteskrike, selv om de begge var innom.

Den unge havørna og flokken med kortnebbgjess i lufta
er to bilder jeg fikk tatt ved Vinge for tre uker siden.
Fortsatt er det noen kortnebbgjess igjen i Trøndelag.
En liten flokk kom jeg over sist søndag ved Gråelvas utløp i Stjørdal.

Der holdt også en større flokk med grågjess til,
også det sannsynligvis en av de siste flokkene denne høsten.

En art det er mange av i Halsøen/Gråelva om vinteren er stokkanda.
Området er et viktig overvintringsområde for denne arten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar