torsdag 4. august 2016

Tett på ei beitende elgku og en staselig elgokse


Elgku (Bilde 1 - 8)























Elgokse (Bilde 9 - 12)










I forrige uke fikk vi et litt seint kveldsbesøk.
Vedkommende kunne fortelle om et sted på Skatval der de hadde sett elg de siste kveldene.
Dermed var det bare å sette seg i bilen, med fotoapparatet på høy iso, og kjøre avgårde.

Tipset viste seg å slå til!
Allerede da jeg kom kjørende, så jeg to ører som stakk opp i kornåkeren.
Jeg stoppet bilden, gikk ut og elgkua reiste seg opp.

Normalt ville en elg da springe unna.
Denne elgkua var nok for sulten til det.
Rolig kom den gående mot meg, og begynte å spise av planter i vegkanten rett ved der jeg stod.
På det nærmeste var den nok bare 5 meter unna, uten å virke verken forstyrret eller aggressiv.

En syklist med en løs hund gjorde imidlertid denne idyllen litt mere usikker.
Da reagerte elgkua og sprang ut i åkeren.
Der dukket det opp to små elgkalver.
Sammen sprang mor og barn over kornåkeren og inn i skogen.

På veg tilbake, og ikke langt unna,
stod en staselig elgokse midt blant småkjerret rett opp for et par bolighus.
For å få litt bedre bildevinkel i forhold til elgoksen,
ble jeg invitert opp i andre etasje på det ene huset.
Ute på balkongen fikk jeg dermed gode bilder av "tispiringen"
der den stod rolig i siste rest av kveldslyset.

Snakk om uttelling!
Ikke hver kveld jeg får festet både elgku og elgokse på samme brikken.
Litt ergerlig at jeg ikke fikk noen gode bilder av kua sammen med ungene,
men det kommer kanskje flere sjanser?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar