søndag 17. juli 2016

Blant breiflangre, rødflangre og andre vakre villplanter på Skatval


Breiflangre (Bilde 1 - 3)








Rødflangre (Bilde 4 - 6)








Markjordbær


Geitrams (Bilde 8 og 9)





Geitrams med lys jordhumle


Geitrams med markhumle


Rødknapp med ?humle


Rødknapp med ?humle


Filtkongslys (Bilde 14 og 15)





Sløke


Broddbergknapp


Martagonlilje


Det blomstrer godt ute i naturen på Skatval nå midt i juli. 
Den ene villplanten etter den andre er på sitt flotteste med fargerike blomster.

Selv var jeg på leting etter en av de mindre vanlige orkidéene forleden dag, den vakre breiflangren.
For et par år siden fant vi noen få eksemplarer ytterst på Røkke. Dermed dro jeg tilbake dit for å lete etter breiflangrene.

Denne gangen kunne jeg telle hele 14 eksemplarer, og mange av dem var store og kraftige.
Enda er det litt tidlig i blomstringa. Dermed bar de fleste breiflangrene fortsatt bare blomsterknopper.

Ved samme sted, og mange andre steder rundt på Skatval, vokser den mer vanlige rødflangren.
Den blomstrer litt tidligere. Dermed var de på sitt fineste da jeg fikk fotografert noen av dem.

Geitrams oppfattes av mange som en "ugressplante", og er vanlig overalt.
Går man tett innpå blomstene, ser man at de er utrolig detaljerte og vakre.
Når mange av dem ble besøkt av humler, fikk jeg til noen bilder som jeg ble godt fornøyd med.

Filtkongslys, sløke og broddberknapp var også blant plantene jeg tok noen bilder av. 
Broddbergknapp er forøvrig kommuneblomsten i Stjørdal.

Det siste bildet viser ikke en villplante. Likevel synes jeg den fortjener å bli med blant alle de andre vakre villplantene. Martagonliljen vokser flere steder i vår hage på Dregsetsve, og er en gammel staude som vokste på eiendommen da vi flyttet hit for 16 år siden. Ikke mange planter kan skilte med slike vakre blomster!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar