søndag 29. november 2015

"Blink midt i" hos hønsehaukene på Skatval


Hønsehauk hann (Bilde 1 - 8)























Hønsehauk hunn (Bilde 9 - 15)




















Foringsplassen


Fotoskjulet og Tom Roger Østerås


Det ble "blink midt i" for meg i dag!

Min "standplass" var  i dag det nye fotoskjulet som Tom Roger Østerås og Svein Wik har fått bygd på Skatval. Det romslige skjulet, av høy standard og med god plass til to fotografer og utstyrt med flere fotoglugger, er plassert i en typisk gammelskog. 

Hensikten er først og fremst å tilby fotoskjulet til slike som meg, og som mer enn gjerne ønsker å ta bilder av vår største hauk, nemlig hønsehauken.

Jeg var litt spent på forhånd, for rapportene de siste dagene var udelt positive. På viltkameraet kunne Tom Roger se at hauken hadde vært nedpå åtet flere ganger.

Dermed var det med en viss forhåpning jeg satte meg inn i fotoskjulet kl. 08.00 søndag morgen. Da hadde Tom Roger fulgt meg opp og lagt ut ei død kråke som han festet godt til bakken.

Etter knapt to timer skjer det som jeg hadde ventet på! Som lyn fra klar himmel og dermed uten forvarsel kommer hønsehauk hannen flygende rett inn på kråka. Dermed ble det suksess allerede ved første forsøk!

Jeg regnet med at det hele ville være over i løpet av noen minutter. 
Der tok jeg grundig feil! Hannen holdt det gående i nær en time.
Da dukket like brått hønsehauk hunnen opp. 
Etter en kort kamp måtte hannen fly vekk, mens den mye større hunnen inntok kråkeskrotten.

Og, der ble hun! For de neste timene spiste hunnen opp hele kråka. Innimellom tok hun noen pauser for å fordøye maten, men satt på restene av kråka. Så var hun i gang igjen.

Hønsehauken ga seg ikke før kl. 15.10 da Tom Roger kom tilbake i tussmørket for å hente meg ut av fotoskjulet. Da inneholdt brikkene i mine to kamera tilsammen rundt 2000 bilder av de to hønsehaukene! 

Her er noen få av bildene fra denne utrolig opplevelsesrike dagen hos hønsehaukene.
Jeg kommer nok til å legge ut noen flere til, så følg gjerne med på denne fotobloggen de nærmeste dagene.

Til de av dere som ønsker å prøve dette fotoskjulet, er det bare å ta kontakt med Tom Roger (tlf. 415 58 612) eller Svein (tlf. 958 97 730).

4 kommentarer:

  1. Anonym29/11/15

    Dette gikk jo riktig bra det !

    Tom R

    SvarSlett
  2. Anonym29/11/15

    Ubetinget suksess!! Og flott miljø. Jeg skal definitivt prøve meg en tur dit når det lir på...

    SvarSlett
  3. Anonym30/11/15

    Fantastiske bilder da Einar :-) tror nok jeg må en tur dit.
    Hilsen Bente Prestmo-Edvardsen

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene fra dere alle tre! Et fotoskjul som absolutt er å anbefale! Jeg har i alle fall aldri tidligere opplevd hønsehaukene over så lang tid i en slik skikkelig gammelskog...

    SvarSlett