onsdag 24. juli 2013

Fantastiske Hornøya - del 1




























En av dagene under vårt opphold på Varangerhalvøya i slutten av juni var satt av til å besøke fugleøya Hornøya rett ut for Vardø.

Mens de andre fem turdeltakerne nøyde seg med et seks timers langt opphold på øya, bestemte jeg meg for å overnatte i håp om blant annet å få bilder av fuglefjellet i midnattslys.

Det som møtte oss da vi ankom øya i båt fra Vardø, var en mengde ulike sjøfugler.
Mest i øynefallende var de store flokkene med lomvi, en art som har opplevd kraftig tilbakegang i bestanden mange steder. Det gjelder definitivt ikke på Hornøya! Der har bestanden økt kraftig!

Ser du godt etter på de to nærbildene av lomvi (bilde to og tre) har jeg fått med både vanlig lomvi, fargevarianten ringlomvi og polarlomvi.

Vi var definitvt ikke alene som besøkte Hornøya denne dagen.
Dermed ble det rene folkevandringa langs stien gjennom fuglefjellet og til toppen av øya der fyret ligger.

Rett ved stien hekket flere par med toppskarv, mens støyen (les "musikken") fra de godt over 10.000 hekkende parene med krykkje ga det hele en utrolig flott ramme.

En stor koloni med hekkende gråmåker dominerte baksida av fuglefjellet.
Også noen av disse holdt til tett ved stien opp til fyret.

Vel installert i fyret, gikk turen igjen tilbake til fuglefjellet.
Årets hekkesesong viste seg å være svært så vellykket på Hornøya.
Både lunde og flere av de andre artene fikk vi sett med småfisk (lodde?) i nebbet.

Tida flyr fort når man besøker et sted som Hornøya, og etter hvert dro alle de andre tilbake til Vardø.

Da hadde jeg hele fuglefjellet for meg selv!
(Riktig nok med unntak av noen forskere som holdt til på den andre sida av øya.)

Det skulle vise seg å bli en kveld og ei natt helt utenom det vanlige, noe jeg kommer tilbake til i de neste to innleggene...

1 kommentar:

  1. Flott artikkel. En runde innom våre fuglefjell ligger på lista nettopp for å få fotografert fuglelivet. Kan jeg spørre hvordan det var med å få tillatelse til et utvidet opphold på selve øya for å slippe unna stresset med "folkevandringa" som du beskrev det så bra? Ville jo være synd å ta turen bare for å måtte stresse gjennom stien å gå glipp av fotomulighetene.
    mvh,
    Carlos Aunmo

    SvarSlett