tirsdag 14. mai 2013

Flere møter med bever i Bymarka










Det ble en ny tur innom beverlokalitetene i Baklidammen og i Theisendammen mandag kveld.
Som vanlig fikk jeg også denne gangen god uttelling i form av bever på relativt nært hold.

Det er tydelig at disse dyrene er noe preget av all ferdselen på turstiene i området.
Kjekt det for en naturfotograf, og noe som gir mange fotomuligheter av vår største gnager.

Ved Baklidammen var et ungdyr ute da jeg var der rundt kl. 20.
Dette var nok en av ungene fra i forfjor.

Etter at den hadde spist opp det lille forrådet som lå i vannkanten, dro den lenger inn på land for å hente ferkst trevirke. Jeg fulgte rolig etter. Dermed ble det bilder av beveren godt inne på land, og med en munnfull kvist på veg tilbake til vannkanten, der den fortsatte "frokosten".

Ved Theisendammen satt en bever i vannkanten ikke langt unna beverhytta.
Der veklset den på å spise granbar og annen bark.

Gran skal visstnok inneholde noen stoffer som beveren har bruk for i en kortere periode om våren.
Ellers i året har jeg ikke sett bever spise denne noe "kvasse" maten.

4 kommentarer:

  1. Flott serie av beveren.
    Fra Hilda

    SvarSlett
  2. Anonym18/5/13

    Hm - grankvister? Aldri hørt om, men det er sikkert som du sier noen gunstige stoffer i denne perioden. Ferske granskudd smaker for øvrig slett ikke verst for mennesker heller...

    SvarSlett
  3. Vilka läckra bilder på bävern. Kul att se.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene (vel, den en skjønte jeg lite av...)! Får aldri nok av beveren, blir bare mer og mer fascinert over denne store gnageren. På tirsdag tar jeg like godt med meg skoleklassen med til Baklidammen. Da må elevene møte på skolen kl. 04.00!!!

    SvarSlett