mandag 18. oktober 2010

Blant bare ukjente fuglearter





Endelig! Søndag ettermiddag landet flyet fra Bangkok i Perth i Australia. Dermed kunne jeg for første gang sette mine føtter på australsk jord. Velkomstkomiteen holdt på å komme for seint, men Julie og Tobias kom stormende mot farfar og dermed fikk jeg mange gode og varme velkomstklemmer.

Første hele dag i Australia gikk med til en varm (sol og 30 grader) og fin fottur i nærområdet i Perth, til et par lokale parker med mye interessant natur. Alt var helt nytt for en stakkars norsk ornitolog og naturfotograf. Ikke en eneste fugleart eller lyd jeg kjente fra før...

Da var det godt å ha ei god australsk fuglebok samt ei sjekkliste med australske og norske navn på alle arter her i WA (Western Australia). Her er fire av de nye fugleartene som jeg i dag fikk tatt noen bilder av: Plystreskjære (Den var det mange av, relativt lette å komme innpå. Noen litt for nærgående - Liv ble "angrepet"), Australibis (Ved vannkanten. De to med mørke rygger er stråibis), Korellakakadu (Relativt store, hvite og flotte fugler i små flokker) og Latterkokabura (Ingen "latter" hørt, de satt helt stille. Dette er forøvrig Australias nasjonalfugl).

En flott start på to ukers tur til Australias vestre del. I morgen blir det å se mer av områdene her i Perth, en by med hele 1,6 millioner innbyggere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar