søndag 30. mai 2010

Stær og kjøttmeis






Stæren er en av de første trekkfuglene som kommer tilbake om våren. I den ene stærkassa jeg har hengende i ei bjørk på Dregsetsve, er stærungene allerede ganske store. Herr og fru stær har tydelig et svare strev med å mate de glupske ungene.


Da jeg tok av lokket for å fotografere ungene, lå de derimot helt stille og bare trykte. Rett over hodet mitt ga stærparet tydelig tilkjenne at dette likte de dårlig. Jeg var derfor rask og satte på lokket igjen. Like etter fikk ungene en ny ladning fersk mat servert.


Hos kjøttmeisa derimot var ikke hekkesesongen kommet like langt. Her lå meisa på eggene og ruget. Strategien her ved forstyrrelser er plutselige "skinnangrep" og en spredt stjert.


I de fleste fuglekassene som jeg har hengende rundt omkring her på Dregsetsve, var det aktivitet. I to kasser er det nå reir av svarthvit fluesnapper, syngende hanner men ingen egg så langt. I den ene stærkassa gikk det galt. Lokket var vippet av, hullet var tydelig angrepet og kassa var tom. Her har nok flaggspetten vært på ferde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar