fredag 24. mai 2019

Fuglerikt i Lagunen ved Ånnsjön!


Knekkand hann


Knekkand hunn


Lagunen (Bilde 3 - 4)





Krikkand par


Krikkand hann (Bilde 6 - 9)











Brunnakke hann


Sangsvane (Bilde 11 - 12)





Toppand hann


Toppand par


Toppand hunn (Bilde 15 - 16)





Toppand hann


Grønnstilk paring (Bilde 18 - 19)





Grønnstilk (Bilde 20 - 21)




Onsdag kveld denne uka gikk turen via Storlien til Ånnsjön på svensk side.
Der ble det mange næropplevelser med vannfugler i dammen Lagunen,
ute i naturreservatet ved tettstedet Ånn.

Mest ekslusivt denne kvelden var nok paret med knekkand.
De holdt til litt unna der jeg satt i en av de to observasjonshyttene,
ivrig opptatt med å meske seg med plantekost i overflaten.

Paret med den mer vanlige krikkanda svømte nært forbi der jeg satt.
Mens hunnen var ivrig med å spise, passet hannen godt på henne.

Ei enslig sangsvane tok turen innom Lagunen, også den for å spise.
Maken lå nok og ruget på eggene et annet sted ved Ånnsjön.

Flere toppender, der hannen nå har flott fjærtopp på hodet,
var også i aktivetet i dammen.

Et par med grønnstilk lot det stå til,
selv om fotografen fikk bilder av akten.
Hos denne arten er det nok egglegging ganske så snart.

Turen ved Lagunen i finværet onsdag kvelden,
ble denne kveldsturens høydepunkt.
Men, jeg fikk også med meg mye mere,
noe jeg vil fortelle om i det neste innlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar